mandag 11. februar 2013

Tid for karneval! Indianerfjær- DIY



Første karneval i barnehagen kommer som julekvelden på kjerringa.

Førstemann og første år i barnehage, så det er fortsatt mange "for første gang" for oss.


Jeg var ihuga karnivalfan som barn og på 80- tallet var det hjemmelaget kostyme som gjaldt. Jeg er klar for noe hjemmelaget nå også, men ikke for komplisert eller tidskrevende.

Bakerst i en roteskuff i hodet dukker det opp en bildeserie fra Babiekins magazine. Bloggeren mermag har laget indianerfjær av farget kartong. Det ser enkelt ut og det blir fint. Vi vil lage!

Vil du også lage?

Du trenger:
Farget papir i tykkere kvalitet.(Scrappepapirrester er genialt!)
Knapper/steiner i matchende farger
Et bånd som passer til papiret og knappene/steinene
Liten papirsaks og limpistol




Før jeg fikk barn var jeg en entusiastisk "klipp-og-lim" frøken og har derfor en kontorpult full av papirrester, knapper og annet smådill.

Velg papirrester og knapper/steiner i farger som passer sammen.
Vi klipper ut "fjær" av papiret. De trenger ikke være like eller jevne i formen. Deretter klipper vi små hakk i fjærene slik at de blir mer organiske og "fjæraktige" i formen. Du kan gjerne lage fjærene litt mindre utover mot sidene.
Legg fjærene og knappene på båndet i rekkefølgen du syntes blir finest.Lim fjærene fast på båndets bakside. Jeg limer de slik at de overlapper hverandre litt. Lim knappene/steinene fast på båndets forside.Jeg limer en stein/knapp på båndet under hver fjær.

På Panduro finner vi et skrin med ansiktsmaling,hvor fargene kan blandes.
Genialt. Nå får min lille Tordensky striper, som matcher indianerfjærene sine!

Vi har ikke indianerkostyme. Den nye genseren fra Kids on the moon og favorittskjørtet fra Poppy Rose (på salg) passer fargetemaet vårt og får duge i denne omgang.

Genser med sky fra Kids on the moon, skjørt fra Poppy Rose

Nå skal bare båndet måles etter hodet og limes sammen med limpistolen.
Til slutt skal ansiktet males.

På mandags morgen er det lettere sagt en gjort!
Lille Tordensky er skeptisk til både fjær og ansiktsmaling.
Det var først når jeg viser henne hvor utrolig bra JEG ser ut med striper i ansiktet, at hun lar seg overbevise.
Lille Tordensky godkjenner resultatet
I barnehagen blir vi møtt av Pippi, kaptein Sabeltann, Tigerpiken og frøken Marihøne.
Lille Tordensky ler, skjønner poenget med karneval og føler seg ikke teit lenger..
Høvdingfjærene sine tar hun på seg selv og så går resten som en lek.

Har dere hatt karneval og hva skal dere kle dere ut som i år?

Blir kjempeglad for kommentarer=)
post signature

3 kommentarer:

  1. hehe...minner meg om da jeg var liten..vi fikk en hvit strømpebukse tredd over hodet med hull klippet til øyne..så strømpebeina ble kaninører som dinglet på toppen..
    så hvit strømpis og genser, en hjemmelaget haledusk av garn og voila: kaninpike :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. For et herlig syn!Veldig kreativt ihvertfall=)

      Slett
  2. Flott indianerfjær og søt jente :-)

    SvarSlett